På værksted med bimmeren
Som noget af det første i mit 2015 hev jeg min motorcykel frem fra sit vinterhi og hjem i værkstedet hos mine forældre. Døren kom af og så kunne cyklen lige akkurat vinkles ind.
For halvandet år siden vidste jeg ikke andet om motorcykler, end det man lærer, når man tager kørekortet. Det forekom mig fjernt at købe et rumskib af en motorcykel og køre til Afrika uden at vide, hvilken sort magi der drev mig fremad, så jeg endte med at gå linen fuldt ud, som sædvanligt meget længere end nødvendigt, med en god, gammel mekanisk cykel fra 1985, designet med papir og blyant, samlet af personer med tommelfingre og ikke robotter med arme. Min intention var at skille den ad, finde ud af hvordan den fungerede, inspicere alle dele, udskifte hvis nødvendigt og måske endda undervejs spare lidt penge.
Bob, som jeg kalder min BMW R80 G/S, når humøret er til det, er nu havnet på værkstedet, dels for at ordne kendte skavanker, dels for at føre min oprindelige intention ud i livet. Det har taget mig et par weekender at reducere den til ramme, motorblok og styr med resten af delene puttet i Ik*a bokse.
Jeg har faktisk ikke repareret eller udskiftet noget endnu. Jeg har bare bakset med at få den skilt ad, bestilt værktøj og reservedele hjem og forsøgt at danne mig et overblik over, hvad der skal gøres i samråd med bøger og det store Internet.
Lægger man alt sammen, er der en hel del at ordne. Flere billeder af det nedenfor, mens jeg skriver om noget andet.
Udover reparationer og renoveringer ville jeg have støddæmperen bagpå og forgaflen foran opgraderet og selve svingarmen forlænget 10 cm. De opgraderinger ville mindske risikoen for, at alt bliver rystet i stykker, når vi rammer Afrikas terræn, og de ville simpelthen gøre motorcyklen højere (plads til mudder og vand under) og mere behagelig (knap så krum ryg nødvendig) for en høj person som mig.
Desværre mener Cirkus Trafikstyrelsen og Cirkus Skat noget andet. Efter mange mange timers, nærmest dages frustrerende undersøgelse af, hvad der var muligt og ikke muligt ifht. “konstruktive ændringer af køretøjer”, fik jeg forleden formuleret status relativt kort i en mail til BMW i Danmark:
Hej,
Jeg håber modtageren af denne mail vil være behjælpelig med at få den dirigeret det rigtige sted hen.Jeg er ved at forberede min BMW R80G/S fra 1985 til en tur gennem Afrika, Australien og Asien, begyndende sidst i 2015 med min makker Andreas der kører på en G650 XChallenge.
Jeg vil frygtelig gerne skifte forgaflen på G/Seren til en der er lidt stærkere. Først havde jeg besluttet mig for en Suzuki DR-Z400 forgaffel og en bagsvingerforlængelse, men så fandt jeg ud af, at det nærmest er umuligt at få den slags godkendt i Danmark (i modsætning til i f.eks. Holland, England, USA, osv.). Man skal have det testet i et af Trafikstyrelsen anerkendt (og urealistisk dyrt) prøvningslaboratorium eller have papirer fra MC fabrikanten der siger god for modifikationen, i mit tilfælde at bruge en given forgaffel på en given BMW motorcykel. Derfor tænkte jeg, at BMW måske ville sige god for at sætte en forgaffel fra en lidt nyere udgave af G/Seren på, nemlig Marzocchi forgaflen der sidder på R80GS og R100GS fra 1987 og op. Det er såvidt jeg kan læse på Internettet en udskiftning man ofte ser, akkompagneret af en bedre affjedring bagpå.
Håber I kan hjælpe mig til at lave udskiftningen lovligt med det rigtige stykke papir, så jeg kan komme sikkert afsted.
Med venlig hilsen
Anders
Lige nu kan jeg ikke gøre så meget andet end at krydse fingre. Går det ikke i orden, har jeg flirtet med tanken om at importere en KTM 640 Adventure fra efter 2003. Men den har også skavanker og ellers kan Bob nok også klare det. Det viser historien i hvert fald..!
Ja, så er der også lige lidt timelapse video her. Jeg ramte desværre ikke så mange afgørende øjeblikke med det og kameraet løb hele tiden tør for strøm.