Mød min BMW R80 G/S
I den netop forgangne juleferie fik jeg endeligt motorcyklen jeg købte sidst i oktober at se. Jeg havde et par aftener til at få den startet og undersøge dens tilstand.
Det er en BMW R80 G/S fra 1985 med et par hundrede kilometer mere på tælleren end 100.000 (de fleste fra før ’97). Det er en klassisk motorcykel, produceret fra 1980-87, og siden da har eventyrlystne sjæle brugt den til at krydse lande såvel som kontinenter. Modellens udseende, charme, karakter, historie, omdømme, alle de bløde værdier, du kan komme i tanke om, betød at mit valg aldrig kunne falde på andre end denne.
Andreas anerkender nostalgien og motorcyklens fortjente status i dualsport kategorien, men det er svært at se bort fra den 20 år gamle teknologi sammenlignet med Amelia. Man har givetvis kunnet optimeret meget på 20 år, så vi må holde os til, at mange succesfuldt har lagt flere hundredetusinde kilometer i motorcykler af denne model. I praksis kommer vi til med to forskellige motorcykler at slæbe rundt på flere reservedele og, selvom rækkevidde per tankopfyldning nok kan gøres lignende, kommer den ikke til at blive ens. Vi er enige om at turen skal tages på den “rigtige” motorcykel, den der føles godt, og det bliver, hvis ikke andet, så vældig interessant at opleve forskellene på disse to BMWer! På et tidspunkt skriver vi et indlæg om de umiddelbare forskelle.
Under alle omstændigheder købte jeg denne R80er fra en gut lige sydvest for Hamborg i Tyskland. Jeg var i USA på det tidspunkt, så jeg var nødt til at lade tvivlen om køberens ærlighed komme ham til gode og træffe den endelige beslutning ud fra billeder og emails. Jeg betalte 3900 EUR (29100 DKK) for motorcyklen og 200 EUR (1492 DKK) for at få den transporteret til noget lagerplads, som mine forældre har tilovers i midtjylland. Jeg forventer at betale cirka 10000 DKK for at få den indregistreret i Danmark og den kommer så til at stå mig i cirka 41000 DKK. Det efterlader cirka 30000 til reparationer og nødvendige modifikationer, noget jeg regner med at tage en ordentlig tørn af i løbet af marts 2014.
Min plan er at lave alting på den selv. Min tekniske viden om motorcykler, biler, motorer generelt, er i bedste fald begrænset, men jeg vil lære, hvordan alt virker, så jeg ikke er helt fortabt, når den bryder sammen midt i Afrika. Det burde være muligt (og sjovt!) med nok tid, hjælp fra og diskussion med venner og familie.
Tusind ting førte til mit valg af netop denne motorcykel, og et par udkast til dette indlæg beskrev forskellige af dem i stor detalje, men i sidste ende blev det for kedeligt. Vi har jo brugt utallige vågne timer på at diskutere motorcykler til turen. Jeg husker specielt et af de få ph.d. kurser vi begge to tog, Baysiansk statistik, hvor vi helt sikkert havde flere motorcykler end formler på computerskærmene. Vi gjorde vores bedste for at holde det til pauserne, men det er utroligt nemt at blive distraheret af et fedt billede, de nyeste brugte motorcykler på det danske og tyske marked, artikler om motorer eller dæk, hvad som helst, eller et blogindlæg fra en gut, en pige, en gruppe som var afsted lige nu! Så… I stedet for at gå gennem alle detaljer her, kan du stille alle de spørgsmål du vil og så vil jeg besvare dem efter bedste evne. Og husk at læse om Andreas motorcykel, Amelia.
Lad mig afslutte med navnet på motorcyklen. Jeg havde ikke rigtigt nogen kandidatnavne før jeg læste i den originale brugsmanual. På en af de første sider har den første ejer skrevet sit navn. En tysk pige/dame/kone ved navn Sabine Seifried købte den i 1985, så jeg tænkte Sabine eller Seifried — begge gode navne. Ude efter noget simplere, fandt jeg på Sif, kort udgave af Seifried og sammenfaldende med navnet på Thors kone fra nordisk mytologi, smuk uden sammenligning med blond hår og et enkelt hår af guld. Men jeg havde svært ved at forene mig med navnet, måske passer det ikke helt, og derfor kalder jeg motorcyklen Bob. Det officielle navn er Sif som i Seifried. Blixen er en meget stærk konkurrent i skrivende stund, men jeg bliver nødt til at læse Out of Africa færdig, før jeg kan træffe den endelige beslutning.
Det bliver alt for nu. Mere om Bob når jeg begynder service, renovering, modifikation, osv.
Hej
Har selv en mage til købte den i 1983, fragtede den til Amerika, og kørte 80.000 km på 15 mdr. over hele det Nord Amerikanske kontinent. Efter endt rejse i 1984 fragtede jeg den hjem hvorefter den har stået uberørt hen siden, med undtagelse af nogle enkelte opstarter.
Hej Bo, det lyder superfedt, 80.000 km! det må jeg gøre engang. Betryggende at høre, at du har kunnet køre så langt på den indenfor så kort tid. Hvor langt kunne du køre på literen? Jeg er nysgerrig efter at høre, om du oplevede særligt slid på bestemte dele, havde nogen deciderede sammenbrud, hvilket værktøj du kørte rundt med osv. Hvis du ligger inde med billeder og den slags fra turen og i øvrigt har lyst til at berette om den, vil vi hellere end gerne lægge hjemmeside til. Men det er selvfølgelig helt op til dig. Tak for din kommentar!
Hej Anders
Jeg vil da meget gerne bidrage med de informationer som jeg ligger inde med omkring erfaringer med min BMW 80 G/S selv om det efterhånden ligger langt tilbage i tiden.
Venligst kontakt mig på min mail. Da der går tid i mellem jeg tjekker på jeres hjemmeside
Som et lille tillæg fald jeg over en hjemmeside som måske kunne have jeres interesse http://advrider.com/forums/showthread.php?t=658473
Mvh.Bo